Migawki z demonstracji

– Nie za bardzo się wysztafirowałaś jak na demonstrację? — zapytał Mateusz gdy zbierałam się do wyjścia.
– Jeśli nie mogę się wysztafirować, to nie jest moja rewolucja. — odparłam parafrazując. Była to parafraza głęboko chybiona. Wszak w tej demonstracji chodziło o coś wręcz przeciwnego: o zachowanie status quo. O to, byśmy nadal mogły być traktowane jak ludzie, nie jak inkubatory. O to, by nie odebrano nam prawa do decydowaniu o naszych ciałach, choć to i w tej chwili jest ograniczone. Ale lepszy taki kompromis niż to, co zawarte w projekcie ustawy*.

Jedna z protestujących miała transparent o treści „Przestałam mieć wyjebane”. To dobre hasło. Na to, by mieć wyjebane, kobieta nie może sobie w tej chwili pozwolić. Sama do tej pory myślałam o sobie, że nie mam wyjebane. Przecież chodzę na wybory, przecież mam poglądy. „I co?” — chciałabym zapytać teraz — „Chcesz za to medal z ziemniaka? Że masz poglądy i nie obawiasz się ich wygłosić z poziomu kanapy, z bezpiecznego kąta przed monitorem laptopa?”

Było dużo ludzi różnej płci i wieku. W gęstniejącym tłumie minęłam  parę z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
– Konstytucja, konstytucja! — zawołało dziecko
– Wojtusiu, dziś będziemy skandować coś innego — wytłumaczyło mu jedno z rodziców. Sądzę, że Wojtuś będzie wiedział, że nie należy mieć wyjebane. Bądź mądry, — chciałoby się rzec ku niezadowoleniu użytkowników Facebooka — bądź jak Wojtuś.

Spotkałam znajomych, w tym Zosię, z którą tłumaczyłyśmy przechodniom, co symbolizują nasze wieszaki (ja swój potem zgubiłam). To znaczy tłumaczyła głównie Zosia, ja bowiem mam refleks szachisty i na pytania bardziej złożone niż „Która godzina?” odpowiadam z reguły po głębokim namyśle. Potem w tłumie wypatrzyła mnie Ania, która na demonstrację przybyła z rodziną.

Poszłam z nimi na piwo. Ania stwierdziła, że chciałaby mieć dzieci, ale mieć ich póki co nie będzie, przede wszystkim dlatego, że jej na to nie stać, bowiem pracując na odpowiedzialnym i wymagającym wykształcenia kierunkowego stanowisku, zarabia nader skromnie, a zatrudniona jest na umowę-zlecenie. Co wiele mówi o tym, gdzie tkwi problem z dzietnością Polek. I to tam należy szukać rozwiązania, a nie w odbieraniu nam prawa do decydowania o sobie.

*Jego analizę można przeczytać tutaj. Wypowiadały się o nim też m. in. Szprota, Naima i Kiciputek

9 uwag do wpisu “Migawki z demonstracji

  1. Obserwuję zacietrzewienie obu stron i zastanawiam się – a co z odpowiedzialnym seksem. Czy nie lepiej dbać o zabezpieczenie i nie mieć dylematu usunąć (zabić). Sama miałam kłopoty z zajściem w ciążę. Od początku wiedziałam że to moje dziecko.
    Uważam, że wybór, co dalej z ciążą zależy od kobiety ciężarnej jeśli uważa, że to nie dziecko a zarodek to i tak usunie, dla niej nie jest to „grzechem” . Nie uważam, że zakazy cokolwiek zmienią. Cokolwiek dziwnie pojmowana wolność, bez jakiejkolwiek odpowiedzialności doprowadza do aborcji i w konsekwencji często do niepłodności. Sama aborcja jest zabiegiem który odbija si ę niekorzystnie na organizmie kobiety.
    Reasumując seks może być bezpieczny i przyjemny, bez niechcianych konsekwencji.i

    Lubię to

  2. Jak wedlug Ciebie mialby wygladac sytuacja idealna?
    Bo zrozumialam, ze teraz obowiazujaca ustawa jest zaledwie akceptowalnym kompromisem.
    Bardzo dziekuje za odpowiedz.

    Lubię to

Skomentuj

